بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی به پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ شتاب بخشند 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی از تمام ادارات و بانک‌های عامل دخیل در موضوع تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ خواست تا به پرداخت تسهیلات سرعت دهند.

ذاکریان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: تسهیلات تبصره ۱۸ در جهت رونق بخشی به تولید و اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری است که در سال ۱۴۰۰، ۴۱ جلسه کارشناسی و ۲۱ کمیته استانی تشکیل شد و مجموعا ۲ هزار و ۹۰۳ طرح به ارزش ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب شد، اما با توجه به اینکه منابع محدود بود، برای ۴۲ درصد از این طرح‌ها یعنی برای هزار و ۳۷۰ طرح به ارزش ۹۶۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.

او افزود: از محل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ تاکنون ۲۰ کمیته کارشناسی برگزار کرده‌ایم که تا این لحظه ۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی و ۷۰۷ میلیارد تومان اعتبار اسناد خزانه برای استان تخصیص داده شده که توانستیم ۱۴ درصد از اعتبار نقدی و یک درصد از اعتبار اسناد خزانه را جذب کنیم.

ذاکریان بیان کرد: از محل تسهیلات بند الف سال ۱۴۰۱، هزار و ۱۵ طرح مصوب کردیم که ارزش آن‌ها هزار و ۸۱۶ میلیارد تومان یعنی بیش از اعتبار اختصاصی است و تاکنون برای ۲۶۵ طرح به ارزش ۱۶۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.


بیشتر بخوانید


مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به شرایط و عطشی که در بازار وجود دارد از دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل می‌خواهیم تا شتاب بیشتری به پرداخت تسهیلات بدهند، چون مراجعاتی که به دبیرخانه صورت می‌گیرد یا فعالان اقتصادی هستند و یا درخواست راه‌اندازی شغل، تثبیت طرح و یا توسعه شغل خود را دارند و همانطور که مشخص است هرچه پرداختی‌های بند الف تسهیلات تبصره ۱۸ بیشتر شود تأثیر آن در رونق اشتغال و بازار استان بیشتر است.

او عنوان کرد: چالش‌هایی بر سر راه پرداخت تسهیلات وجود دارد که می‌توان به ناترازی بانک‌ها اشاره کرد که البته این اقدام خارج از دست بانک‌ها و یک تصمیم ملی است، اما پیگیری‌ها صورت گرفته تا بحث تسهیلات از بحث ناترازی بانک‌ها خارج شود تا فضا برای پرداخت تسهیلات این‌چنینی بازتر شود؛ چالش دیگری که با آن روبرو هستیم اعمال سلیقه برخی از دستگاه‌های اجرایی است که از آن‌ها می‌خواهیم تا طرح‌ها را با نگاه منصفانه و بی‌طرفانه مدیریت کرده و آن‌ها را از طریق ساز و کار اداره پیگیری و از اعمال سلیقه جلوگیری کنند و همچنین از بانک‌ها می‌خواهیم تا در بحث وثیقه‌ها بیشتر از قبل همکاری کنند تا سختگیری‌ها مقداری کمتر شود و عملکرد پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ در استان بهبود پیدا کند.

صدور ۱۴ هزار و ۳۶۱ مجوز در درگاه ملی صدور مجوز‌ها در خراسان جنوبی

ذاکریان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: در درگاه ملی صدور مجوز‌ها فرایند‌ها کاملاً غیرحضوری و الکترونیکی است و ۸۰ درصد مجوز‌ها ثبت محور و باقی آن‌ها مجوز‌های تأیید محور هستند و مجوز‌های ثبت محور که ۹۰ درصد از آن‌ها مشاغل خانگی است در کمتر از ۳ روز صادر می‌شود و برای صدور مجوز‌های تأیید محور بین ۴ تا ۱۰۰ روز زمان لازم است.

او افزود: از شهریور پارسال تا امروز ۲۷ هزار و ۷۴ درخواست صدور مجوز در درگاه ملی ثبت شده‌است که ۳۱ درصد آن مربوط به پارسال و ۶۹ درصد آن مربوط به امسال است و تا به امروز ۱۴ هزار و ۳۶۱ مجوز صادر کردیم و بیشترین آمار صدور مجوز‌ها مربوط به قالی بافی با ۷۴۳ مجوز، دامداری با ۴۳۹ مجوز و خیاطی با ۴۳۴ مجوز است.

ذاکریان بیان کرد: از نظر شهرستانی به ترتیب بیشترین صدور مجوز مربوط به شهرستان‌های بیرجند، قاین، طبس، فردوس، سرایان، نهبندان، سربیشه، خوسف، زیرکوه و بشرویه است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: مجوز‌های کاغذی کسب و کار تا پایان سال بی‌اثر می‌شود و افراد می‌توانند به صورت رایگان با مراجعه به سامانه مجوز، مجوز کاغذی خود را به شناسه الکترونیکی تبدیل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار